DSpace DSpace English
 

長崎県立大学学術リポジトリ >
看護栄養学部紀要 >
第12巻 >

このアイテムの引用には次の識別子を使用してください: http://hdl.handle.net/10561/998

タイトル: 実習前準備教育としてのシミュレーション学習における学生の学び
タイトル(別表記): Students' Learning in a Simulation Study as Preparatory Education for the Nursing Practicum
著者名: 高比良, 祥子
片穂野, 邦子
吉田, 恵理子
松本, 幸子
著者名(別表記): TAKAHIRA, Sachiko
KATAHONO, Kuniko
YOSHIDA, Eriko
MATSUMOTO, Sachiko
発行日: 2014年3月
出版者: 長崎県立大学看護栄養学部
雑誌名: 県立長崎シーボルト大学看護栄養学部紀要
巻: 12
開始ページ: 41
終了ページ: 52
ISSN: 1884-1759
抄録: 本研究の目的は、実習前準備教育としてのシミュレーション学習における学生の学びを明らかに し、教育への示唆を得ることである。成人看護学実習を履修する学生60名に対し、手術直後の紙面 事例とシミュレータを組み合わせた6つの演習項目を設定し、シミュレーション学習を実施した。 演習時の振り返り記録の質的帰納的分析から学生の学びを明らかにし、課題を検討した。シミュレー ション学習における学生の学びは、6つの演習項目から28のカテゴリーが抽出された。さらに28の カテゴリーの共通性を見出す中で7の大カテゴリー【目的と管理上の注意点の理解】【視覚的イメー ジ化による理解】【リスクと現象を関連づけたアセスメント】【患者の安楽への配慮】【感染予防 技術】【安全で確実な技術の習得】【計画的な行為】が導かれた。学生は視覚的イメージ化により 理解が促進され、既習の知識と技術を統合させて学んでいた。患者との実際の場面を想定したシミュ レーション学習は、実習前準備教育として意義があると考えられる。This study aimed to clarify the contents of students' learning in a simulation study as preparatory Education for the nursing Practicum and obtain educative suggestions. Six exercises of a combination of documented cases and simulators immediately after surgery were prepared for 60 students who were scheduled to undergo the adult nursing practicum to carry out a simulation study. Students’ learning was clarified by qualitative inductive analysis of records of the exercises and examined the problem. As students' learning in the simulation study, 28 categories were extracted from the six exercises. Furthermore, the following seven major categories were extracted by the similarity of 28 categories: "understanding of aims and reminders for management”, “understanding by visual imaging”, “assessment based on the relationship between risks and phenomena", “consideration of patients’ comfort", “Infection prevention skill", "acquisition of safe and reliable skills”, and “calculated behavior". Then, a structural drawing was constructed. Visual imaging aided understanding by the students and they learned by integrating the knowledge and skills acquired in previous learning. A simulation study with actual situations with patients in mind was considered meaningful as preparatory education for the nursing practicum.
キーワード: シミュレーション
看護技術演習
成人看護学実習
看護学生
simulation
exercise of nursing skills
adult nursing practicum
nursing students
URI: http://hdl.handle.net/10561/998
出現コレクション:第12巻

このアイテムのファイル:

ファイル 記述 サイズフォーマット
v12p41_takahira.pdf1.92 MBAdobe PDF見る/開く

このリポジトリに保管されているアイテムは、他に指定されている場合を除き、著作権により保護されています。

 

長崎県立大学附属図書館